آموزشی

خواص شگفت‌ انگیز خرما

خواص خرما برای سلامتی

خرما سرشار از فیبر است دریافت فیبر کافی برای سلامت بدن بسیار مهم است. ۱۰۰ گرم خرما حاوی ۷ گرم فیبر است. بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش دریافت فیبر در برنامه غذایی روزانه است. فیبر می‌تواند با جلوگیری از یبوست به سلامت دستگاه گوارش کمک کند. با کمک به تشکیل مدفوع، حرکات منظم روده را تقویت می‌کند. در یک تحقیق که روی ۲۱ نفر انجام شد این افراد به مدت ۲۱ روز، روزانه ۷ عدد خرما خوردند. بعد از ۲۱ روز محققان متوجه شدند افراد مورد تحقیق نسبت به قبل از مصرف خرما، تعداد دفعات دفع مدفوع بیشتری داشتند و حرکات روده آن‌ها بهبود یافته است. علاوه بر این، فیبر موجود در خرما می‌تواند برای کنترل قند خون مفید باشد. فیبر هضم را کند می‌کند و می‌تواند به جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون بعد از خوردن غذا کمک کند. به همین دلیل، خرما دارای شاخص گلیسمی (GI) پایینی است. شاخص گلیسمی میزان سرعت افزایش قند خون پس از خوردن یک غذای خاص را اندازه گیری می‌کند. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضد بیماری است خرما حاوی آنتی اکسیدان‌های فراوانی است که فواید بسیاری برای سلامت بدن دارند و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند، این رادیکال‌ها مولکول‌های ناپایداری هستند که موحب ناپایداری مولکول‌های دیگر می‌شوند و ممکن است باعث واکنش‌های مضر در بدن و منجر به بیماری شوند. در مقایسه با انواع مشابه میوه‌ها مانند انجیر و آلو خشک، خرما دارای بالاترین میزان آنتی اکسیدان است.

شیرین کننده‌ای طبیعی است

خرما منبع فروکتوز است که نوعی قند طبیعست و در میوه‌ها یافت می‌شود. به همین دلیل خرما بسیار شیرین است و همچنین طعم لطیفی شبیه کارامل دارد. خرما به دلیل مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان‌هایی که در اختیار دارد، جایگزینی عالی برای شکر سفید به حساب می‌آید. توجه به این نکته ضروری است که اگرچه خرما سرشار از فیبر و مواد مغذی است، اما هنوز هم کالری نسبتاً بالایی دارد و بهتر است در حد اعتدال مصرف شود.

به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند

خرما حاوی مواد معدنی متعددی از جمله فسفر، کلسیم و منیزیم است. همه این‌ها به دلیل پتانسیل آن‌ها برای جلوگیری از شرایط مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان مورد مطالعه قرار گرفته است. بنابراین مصرف خرما می‌تواند به بهبود سلامت استخوان‌ها نیز کمک کند.

برای کنترل قند خون مفید است

خرما به دلیل شاخص گلیسمی پایین، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها به تنظیم قند خون کمک می‌کند. بنابراین، خوردن آن‌ها می‌تواند به مدیریت دیابت کمک کند. با این حال مقدار مصرف باید رعایت شود.

به سلامت چشم‌ها کمک می‌کند

چشمان ما یکی از با ارزش‌ترین اندام‌های حسی در نظر گرفته می‌شوند. اما آیا واقعا آن‌طور که باید از آن‌ها مراقبت می‌کنیم؟ فکر کنم نه! در عوض، ما چشمان خود را تا حد امکان تحت فشار قرار می‌دهیم، چه با خیره شدن به تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها، یا رایانه‌های شخصی، یا با صرف ساعت‌ها برای خواندن کتاب یا تماشای تلویزیون. و به دلیل مشغله‌های زیادی که داریم، زیاد به سراغ چشم پزشک نمی‌رویم. بسیاری از ما معتقدیم که بینایی با افزایش سن شروع به بدتر شدن می‌کند، اما این تنها دلیل نیست. مهم‌ترین علت از دست دادن بینایی، عدم توجهی است که به چشمان خود نشان می‌دهیم. حدود ۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن مبتلا هستند. کارشناسان ادعا می‌کنند که این عامل اصلی نابینایی در بین افراد بالای ۵۰ سال است. بنابراین، بسیار مهم است که مراقبت از چشمان خود را زودتر شروع کنید. اگرچه مشکل بسیار بزرگ است، اما راه حل آن بسیار ساده است. یک رژیم غذایی مناسب و یک سبک زندگی سالم می تواند تمام مشکلات چشمی شما را درمان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *